يٌتبع باللغة العربية*

Expertise: Human Rights.

Languages: Arabic.

Bio: Hind Qatran (@HQatran) is an independent Yemeni feminist who started her voluntary work at a young age by spreading awareness among communities. She participated in developmental and educational programs with local civic organizations. In 2010, she established a youth initiative, called Khotwah, that focuses on community development and awareness projects for women. She then started working in trade and public relations, continuing to do voluntary and societal development work. Hind participated in the 2011 upraising, calling for social justice and freedom. Afterward, she worked in media and human rights through her own advertising and media office.

As a feminist, through her cultural and intellectual activities, and writings, Hind aims to eliminate all forms of gender-related oppression, so all genders can have equal rights politically, economically, culturally, intellectually, and socially. This starts with her struggle to extract her individual rights first, then help women to obtain their rights collectively. In addition, Hind strongly defends and aims to help minorities in Yemen, including religious minorities and atheists.

In 2017, Qatran established an organization called the Daoo Foundation for Rights and Development. She continued working in the human rights field, documenting physical violence, and educating people about human rights through her organization. She is a member of the Regional Alwani Alliance.

الخبرة: حقوق الانسان.

اللغات: اللغة العربية.  

النبذة: هند قطران (@HQatran) نسوية يمنية مستقلة، بدأت بالأعمال التطوعية من مبكرة في التوعية المجتمعية و بعض الأنشطة في مجالات التنمية والتعليم مع عدة مؤسسات مجتمع مدني، والعديد من المبادرات الشبابية. أسست عام 2010 مبادرة شبابية تهتم بالمشاريع التنموية والتوعية المجتمعية، خصوصا ما يهتم بالجانب النسوي، تسمى مبادرة خطوة للتدريب والتنمية. بدأت بالعمل في مجال التجارة والعلاقات العامة الى جانب الاستمرار في الأعمال التنموية والمجتمعية بشكل طوعي. عام 2011، خرجت الى ساحات الحرية وبدأت نشاطها الثوري. بعد ذلك، عملت في الجانب الإعلامي والحقوقي وكان عبارة عن نشاط فردي الى جانب امتلاكها لمشروعها الخاص، مكتب دعاية وإعلان.

تهدف هند كنسوية و من خلال أنشطتها الثقافية والفكرية وكتاباتها الى القضاء على كل أشكال القهر المتصل بالنوع الاجتماعي، حتى ينال كافة الجنسين حقوق بالتساوي في كافة المجالات السياسية والاقتصادية والثقافية والفكريةوالاجتماعية. ذلك ابتداء بوعيها ونضالها من اجل انتزاع حقوقها بشكل فردي، ثم من اجل أن تنال جميع النساء حقوقها بشكل جمعي. بالاضافة، تدافع دفاع قوي للأقليات من مجتمع الميم في اليمن والأقليات الدينية، بما فيهم الملحدين والا دينيون. تسعى هند الى أن يتم تحقيق نظام علماني يحقق للجميع الأمان والحرية، سواء من خلال عمل برامج توعوية مجتمعية، أو ندوات، أو محاضرات تختص بالعلمانية ومفهومها، أو من خلال كتاباتها في صفحاتها الخاصة في وسائل التواصل الاجتماعي.

في عام 2017، أنشأت هند مؤسسة ضوء للحقوق والتنمية، وهي مؤسسة للدفاع عن حقوق الإنسان. تعمل المؤسسة في رصد الانتهاكات الجسمية و التوعية في مجال حقوق الإنسان، الى جانب تمكين المرأة والأقليات في اليمن. هي عضوة مؤسسة لدى تحالف الالوني الإقليمي فرع اليمن، 2012.