يٌتبع باللغة العربية*

Expertise: Research, Science, Girls education, Education, Women’s rights 

Languages: Arabic 

Bio: Dr. Eshraq Al-Hakimi Is the dean for the center of women studies at Taiz University. She held the position of Deputy Minister of Education between 2013 – 2019, leading the Girls’ Education Sector at the ministry. She is a strong advocate of gender equality and has a mission to remove the gender disparity in basic and secondary education. Between 2013- 2016, she was working as Director of the Women Development Research and Studies Centre at Taiz University where she was teaching at the College of Education since 1997. Eshraq has published educational books on evaluating curricula, environment education, behavioral educational objectives in science, and educational methods. 

She has training in human-rights integration in education, safety education, democracy practices, environmental issues, and gender policies in higher education. In her work in the education sector, she has been a strong advocate for girls’ education and integrating human rights in the education system. She has used her extensive training in education, empowerment, human rights, and gender policies in improving the education system and integrating gender in the ministry’s policies. In 2010 Dr. Al-Hakimi received the President of the Republic’s Award for Scientific Research on her doctorate thesis on global warming awareness through education. Currently, she is pursuing her postdoctoral studies at Taiz University.


الخبرات : البحث العلمي ، علوم ، تعليم الفتيات ، التعليم ، حقوق المرأة 

اللغات : العربية 

النبذة : د. إشراق الحكيمي عميدة مركز بحوث ودراسات تنمية المرأة في جامعة تعز شغلت منصب نائبة وزير التربية والتعليم منذ عام ما بين عامي 2013 و 2019،  يحث قادة قطاع تعليم الفتيات في الوزارة. وهي مدافعة قوية عن المساواة بين الجنسين ومهمته في إنهاء الفجوة ما بين الجنسين في التعليم الأساسي والثانوي في اليمن. قبل منصبها الحالي، كانت تعمل كمديرة مركز أبحاث ودراسات تنمية المرأة في جامعة تعز حيث كانت تُدرِّس في كلية التربية منذ عام 1997. قامت إشراق بنشر كتب تربوية حول تقويم المناهج والتعليم البيئي والأهداف التربوية السلوكية في العلوم، والطرق التعليمية. وقامت بإعداد دليل تدريب في دمج حقوق الإنسان في التعليم، والممارسات الديمقراطية، والقضايا البيئية، وسياسات النوع الاجتماعي في التعليم العالي.

من خلال عملها في قطاع التعليم، كانت ومازالت د. إشراق مناصرة قوية لتعليم الفتيات ودمج حقوق الإنسان في نظام التعليم. استخدمت تدريبها المكثف في التعليم والتمكين وحقوق الإنسان وسياسات النوع الاجتماعي في تحسين نظام التعليم ودمج النوع الاجتماعي في سياسات الوزارة. في عام 2010 تسلمت د. إشراق جائزة رئيس الجمهورية للبحث العلمي عن أطروحتها الدكتوراه عن التوعية بالاحتباس الحراري من خلال التعليم. حاليًا ، تتابع إشراق دراستها لما بعد الدكتوراه في جامعة تعز.