يٌتبع باللغة العربية*

Expertise: Human Rights, Defense for Migrants and Refugees, Reintegration, Women's Rights Defense.

Languages: Arabic, English, French.

Bio: Liza Al-Badawi (@Hassan_Liza) is a human rights activist. She is an expert in integrating the refugees and migrants in the European host communities. She is the Founder and Executive Director of Saharej, a grassroots organization based in Aden City, South of Yemen. Saharej works and focuses on sustainable development, gender justice, and human rights. Liza contributed to preparing the national report in 2004 and trained police officers across different governorates in Yemen about human rights according to the international agreements signed by the Yemeni government. In addition to advocating for human rights, she participated in developing the Public Prosecution Work Program in 2005 in cooperation with the UNDP Regional Office.

Currently, Liza is the secretary-general of Haqi center in Geneva, which advocates for human rights. She has local and international awards, the most important is the Prize for Academic Research Proficiency from Asyut University in 2009 for her research titled Freedom of Opinion and Expression: A Comparative Study between the path of Yemen and Egyptian Legislators. She also received a first-class honor for quality performance and good business management from an organization in Geneva that advocates for human rights, called APDH.

Liza holds a Master’s Degree in Law from the University of Asyot, Egypt. She has many publications that circulated in the university. She also has many working papers regarding the humanitarian situation in Yemen, the high percentage of child marriage, and the repression on the press and media, which were presented in the Human Rights Council Sessions.  

Liza is a member of the European Summit Network for Refugees and Migrants, a member of the International Alliance of Peace and Development based in Geneva, and a member of the Arab Association for Combating Terrorism and Support Victims in Cairo.

الخبرة: حقوق الانسان، مدافعة عن حقوق المهاجرين والنازحين، مدافعة عن حقوق المرأة، سياسة الادماج.

اللغات: اللغة العربية والانجليزية والفرنسية.  

النبذة: ليزا البدوي (@Hassan_Liza) من القياديات اليمنية النسوية المستقلة في مجال حقوق الانسان، والحريات العامة، والتنمية، وحقوق المرأة، ومتخصصة في ادماج المهاجرين واللاجئين في المجتمع الاوربي. كانت تعمل في اليمن في وزارة حقوق الانسان وكانت ترئس قسم البلاغات والشكاوي في الوزارة.

عام 2018، قامت ليزا بتأسيس مؤسسة صهاريج كمنظمة مختصة في مجال التنمية، وتعزيز العمل في التنمية المستدامة، ومعنية المساواة بين الجنسين.  ساهمت البدوي في اعداد التقرير الوطني عام 2004، ثم كانت مدربة وطنية لضباط الشرطة منذ عام 2006 بالتعاون مع البرنامج الإنمائي للأمم المتحدة UNDP. قامت بتدريب ضباط الشرطة في عدد من المحافظات اليمنية على مبادئ حقوق الانسان وفق الاتفاقيات الدولية الموقع عليها من قبل الجمهورية اليمنية والقوانين الوطنية، أهم هذه الاتفاقيات الشرعة الدولية، واتفاقية مناهضة التعذيب، واتفاقية القواعد الأدنى لمعاملة السجناء. بالإضافة الى عملها في مناصرة حقوق الانسان، شاركت في برنامج تحديث عمل النيابات العامة عام 2005 بالتعاون مع المكتب الإقليمي لبرنامج UNDP من خلال المشاركة في المؤتمرات وورش العمل في اليمن والقاهرة وتقديم ورق عمل، منها بحث بعنوان الية العمل بين وزارة حقوق الإنسان-صنعاء والنيابة العامة.

حاليا، هي الأمينة العامة لمركز حقي لدعم الحقوق والحريات، جنيف-سويسرا. حاصلة على الكثير من الجوائز العالمية و المحلية، أهمها جائزة إجادة البحث العلمي من جامعة أسيوط في 2009 في بحث قدمتها بعنوان حرية الرأي والتعبير دراسة مقارنة بين مسلك المشرع اليمني والمصري. حصلت على تكريم من الدرجة الأولى على جودة الأداء وحسن إدارة الأعمال من منظمة APDH لتعزيز حقوق الإنسان، جنيف-سويسرا.

ليزا حاصلة على درجة الماجستير في الحقوق من جامعة أسيوط- مصر. لديها العديد من البحوث التى تم تداولها لدى الجامعة. ايضا، لديها العديد من أوراق العمل التي قدمت في جلسات مجلس حقوق الانسان عن الوضع الإنساني في اليمن وزاوج القاصرات والحريات الصحفية.

ليزا عضوة في عدد من المحافل المحلية والدولية، منها شبكة القمة الاوربية للاجئين والمهاجرين في اوروبا، و التحالف الدولي للسلام والتنمية مقرة جنيف، و المنظمة السويسرية الغينة، وهي عضوة في الجمعية العربية لمناهضة الإرهاب ودعم ضحاياه مقرها القاهرة. أجريت معها العديد من اللقاءات الصحفية في قنوات فضائية مصرية وخليجية، كما تم اجراء عدد من التحقيقات الصحفية معها.